Om 0-14 tidsskriftet

Om at skrive artikel til 0-14

Vi vil meget gerne have endnu flere pædagoger o.a. fagfolk til at skrive til 0-14. Her er nogle tips, hvis du er interesseret:

  • Det er ikke nødvendigt fra start at sende os en færdig artikel
  • Send hellere den idé du har – send til kr@paedagogiskforum.dk
  • Gerne ½ side hvor du fortæller om ideen, og hvad du kunne tænke dig at skrive om
  • Fortæl også om du har fotos, tegninger, modeller eller andet til at illustrere med
  • Vi tager derefter kontakt til dig for at diskutere mulighederne med dig
  • Du kan også ringe til os for at præsentere din idé – 86 18 78 88 – spørg efter Gitte eller Kjeld

En 0-14 årgang består altid af fire numre med hver sit overordnede tema. Hvis din artikel kan rubriceres under ét af disse temaer, er det en fordel, men vi bringer dog også nogle gange artikler “udenfor tema”.

—————————————————————————————————————————————————-

I 2014 er disse temaer planlagt (deadline er angivet i parantes men send gerne lidt før denne dato):

1-2014: Anerkendende pædagogik, version 2.0 (15.1.14)

Vi har arbejdet med anerkendelse og inklusion i mange år efterhånden. Hvor er vi i dag? Vi undersøger, hvilke former, pædagogikken er nået til i en række institutioner og vi undersøger, hvordan begreberne overhovedet skal forstås anno 2014, også med en kritisk vinkel. Mange eksempler og meget teori up-to-date.

2-2014: Børn, motorik, sansning, bevægelse (15.4.14)

Vi er på vej forbi det med, at pædagogik næsten kun er røv-i-sædet orienteret. Dette nummer af 0-14 inviterer indenfor i en lang række institutioner, hvor den står på masser af bevægelse og hvor sjov, læring og motorik ses som en enhed. Derfor bringer vi også teorier, der underbygger denne praksis sammen med mange konkrete ideer man kan bruge i sin institution.

3-2014 Pædagogiske forløb ud fra emner (25.8.14)

Vi viderebringer ideer og forslag til forløb, som både kan være meget spontane og kortvarige og mere planlagte og længerevarende. Når børn og voksne arbejder med bestemte emner og temaer, som både kan stimulere nysgerrighed, erfaringer og indsigt. Nogle forløb beskrives meget detaljeret, så andre kan lade sig inspirere af dem og andre bringes som idebokse.

4-2014: Børns sprog, mundtligt og skriftligt (15.10.14)

Vi sætter fokus på et moderne sprogmiljø og på, hvordan børn udvikler deres sprog, både mundtligt og skriftligt! Nyere sprogteorier og mange eksempler fra forskellige institutioner om sprogudvikling i praksis – også når der er tale om sproglige problemer. Og gode råd om pædagogisk tackling af det til tider barske sprog fra børnene.