Relationer mellem børn – og inddragelse af børn

Relationer mellem børn – og inddragelse af børn

76,00 DKK (95,00 DKK inkl. moms)

Tidsskriftet 0-14, nr. 4-2013

Varenummer (SKU): T00090 Varekategorier: ,

Produktbeskrivelse

Teorier om børns udvikling tager i dag ofte udgangspunkt i betydningen af børns indbyrdes relationer. Dét stiller krav om en pædagogik tilrettelagt efter, at de kan leve, lege, lære sammen og med hinanden – og at vi inddrager børnene i dagligdagen! Et temanummer med inspiration og eksempler fra mange daginstitutioner og SFO!

S. 6 ”Hos æblerne siger vi ikke nej til leg!”
… og forskellighed er en ressource!
Gitte Thrane Vilstrup, pædagog og souschef og Anette Kolstrup Iversen, pædagog og leder

S. 10 Dagligdagens Helte og Heltinder
De laver Heltetræning og de får positive relationer!
Mona Munkgaard, pædagog, leder og Helt

S. 14 Den voksne er vuggestuebarnets stemme i fællesskabet
Langsomt kommer børnene med!
Lone Kronborg Nielsen, pædagog

S. 18 Plads til at være dreng
… deres uro er forvandlet til en ressource!
Sofie Mossøe og Susanne Kobberø, pædagogisk leder og pædagog

Børn må godt være frække
… og de har deres eget undergrundsliv!
Anette Boye Koch, Ph.d. og lektor på VIA University College, Videnscenter for børn og unges kultur

S. 26 Vi skal forsætte på børnenes begyndelser
Grib deres idéer og inddrag dem i beslutninger!
Johnny Gaardsdal, pædagog i Børnehaven Søstjernen

S. 28 Storeven og Lilleven og Bamseven
… til nye børn og som antimobning!
Trine Jørgensen og Inge Langhoff, pædagoger

S. 32 Stop op og tænk! ”Trin for Trin”
– sætter ord på deres følelser!
Laila Rasmussen, pædagog

S. 36 Det er dejligt at have en ”gå-makker”
Samspil mellem institution og forvaltning!
Simone Steensen, pædagog og souschef og Karen Gregers, Pædagogisk Udviklingskonsulent

S. 40 Børns betydning for hinanden i 0-3-års institutioner er enorm
… og vores småbørnspædagogik må være opdateret!
Anja Stanek og Maja Røn Larsen, adjunkter ved henhv. RUC og Syddansk Universitet

S. 44 Vi fokuserer mest på det positive hos børnene
… og arbejder ud fra ”De Utrolige år”.
En 0-14 reportage fra Koglehuset i Holstebro

S. 48 Drengetur… en mirakelkur… eller næsten da
Kønsopdeling skaber mere gruppedynamik!
Hanne Asferg Scheel, pædagog og leder

Side 52 En skovtur fyldt med gode relationer
Små og store hjælper hinanden og trives sammen!
Solveig Kjærgaard, pædagog og leder og Louise Hansen, pædagog

S. 56 At være sig selv i fællesskabet
Sensitive børn vil gerne deltage – med pauser!
Lene Sonne, pædagog og leder

S. 58 Børnehaven Tusindfryd – og alle dens børn
Historien om Ali alle synes var irriterende!
Inge Marie Skaarup, socialrådgiver og cand. scient.soc.

S. 62 De lærer at aflæse hinanden
… via ro, nærvær, struktur, forudsigelighed!
Kirsten Henriksen, pædagog og leder

S. 66 Vi vil noget med vores medlemmer!
… udvikle deres kompetence og fællesskab!
Mikkel Müller, pædagog og souschef

S. 70 ”Åhh, hvor er Hans i dag?!”
Når en fast legekammerat bliver hæmmende!
Nina Dalgas, Anne Iben Hausted og Kathrine Juul, pædagoger

S. 72 Leg og styrede aktiviteter er nøglen
… og pædagogens rolle er afgørende!
Poula Hansen, pædagogisk leder og inklusionsvejleder

S. 76 Du skal som pædagog være fødselshjælper
Børns relationer kommer ikke af sig selv!
Susanne Søholt, Videnskabelig assistent og Pædagogisk Konsulent

S. 80 Der er for lidt farlig leg og slåskamp i daginstitutioner
”Jeg synes, man … laver voksenbørnehaver!”
Thue Møller Hylle, pædagog

S. 84 Tak fordi du ikke skældte mig ud, Helen!
Marte Meo har skærpet pædagogerne!
Tine Faurholt, pædagog og institutionsleder

S. 88 En vigtig kilde til viden om børns hverdagsliv er børnene selv
Børnenes stemme skal med i forskningen!
Lisbeth Madsen og Helle Boje, Teori og Metodecentret

S. 93 Gabestokken

S. 94 Fra nul til fjorten på fem minutter

Yderligere information

Vægt 0.24 kg