Beskrivelse
Hvordan ved pædagoger, at børn er i trivsel. Og hvad siger børnene selv om, hvad der gør dem glade? I sin forskning har Anette Boye Koch undersøgt trivselsbegrebet for børn i danske daginstitutioner. Der er i dag et øget fokus på trivsel i de politiske målsætninger, hvor pædagoger har ansvar for at varetage børns trivsel. Anette Boye Koch har belyst trivsel ud fra forskellige vinkler. Hun kombinerer etnografiske observationer, interviews med pædagoger, foto-børneinterviews og en spørgeskemaundersøgelse, der diskuteres og sammenholdes med kvalitative data. Og hendes udgangspunkt er både et barne- og et pædagogperspektiv. Det ideelle barn tilpasser sig pædagogers forventninger Pædagoger ser trivsel ved anvendelse af forskellige se-teknikker og med fokus på ”det glade barn”. De forholder sig forskelligt alt afhængigt af om barnet befinder sig udenfor eller indenfor børnehaven. Det ideelle barn i trivsel, set med pædagogøjne, er et afstemt barn, som er i stand til at tilpasse sig pædagogernes forventninger. Samtidig er de fysiske omgivelser med til at bestemme, hvad pædagogerne ser. Børn er i trivsel, når de er glade Trivsel set med børneøjne handler om glæde og at der sker noget mellem børnene. Børn i posi-tiv trivsel balancerer mellem at være en del af børnefællesskabet, at udfordre de voksnes reg-ler og samtidig bibeholde en god relation til både børn og voksne. De voksne er statister i børnenes egne trivselsprojekter, hvis man spørger børnene selv.