Sprogvurderinger – og børns sproglige udvikling

Sprogvurderinger – og børns sproglige udvikling

76,00 DKK (95,00 DKK inkl. moms)

Tidsskriftet 0-14, nr. 2-2008

Varenummer (SKU): T00068 Varekategorier: ,

Produktbeskrivelse

Alle dagtilbud i Danmark skal nu tilbyde alle 3-årige en sprogvurdering (sprogscreening). Udover det findes der andre former for sprogvurdering – for alle aldersgrupper. I dette temanummer præsenteres flere eksempler på sprogvurderinger samt en gennemgang af børns sproglige udvikling fra 0 til 14 år.

S. 6 Gør sprogstimulering til en naturlig del af hverdagen
Pædagogen kan blive en god sprogmodel ved at bruge sproget bevidst i de daglige aktiviteter
Af Ulla Flye Andersen, tale/sprogkonsulent

S. 12 Big Books og store billeder
Når alle kan se bogstaver, ord og billeder, går sproget som en leg – og forældrene mærker en forskel
Af Gitte Fugleberg, pædagog og leder

S. 16 Fra telegrafstil til fortællinger – teorier og tanker om børns sprogudvikling
Det er omgivelserne, der er med til at give barnet erfaring og former den sproglige udvikling
Af Pia Thomsen, adjunkt, cand.mag. og studieleder

S. 26 At tage klap for øret og lave en sprogvurdering
Hvordan man fokuserer på barnets udtale, lydskelnen, hukommelse og forståelse
Af Ulla Lahti, logopæd

S. 32 Når sproget skal vurderes
Treårs-sprogvurderingen er et godt redskab til at sætte fokus på de sproglige aktiviteter
Af Birgitte Pors, tale-hørekonsulent

S. 38 ”Tale er guld” – erfaringer med sprogvurderinger
Børnenes sprog blomstrer langt hurtigere, og det skyldes vores arbejde
Af Stine Knudsen, pædagog og leder

S. 46 ”Ga’ ha’ bougubbe ’gen?” ”Skal vi have sproggruppe igen?”
Nu er det blevet endnu nemmere at finde dem, der trænger
Af Jeanette Greve og Jytte Schlichter, pædagoger

S. 52 Bertram og Tras-lagkagen
Børn med forsinket sprogudvikling kan risikere vanskeligheder med læsning og skrivning
Af Signe Sølund, TRAS-specialist

S. 56 Det er barnet, der er den aktive!
Vi spotter problemer og ressourcer, men det skal være lystbetonet
Af Jens Evald Jørgensen, pædagog og leder

S. 60 Vi leger med sproget
Børnehaven laver aldersopdelt sprogprojekt
Af Bente H. Green, pædagog og leder

S. 64 Sproget skal til syn
Når vurderingen er udført, bliver det først rigtig interessant
Af Iben M. Andersen, sprogkonsulent

S. 68 Sprog til tiden – tid til sproget
Med gode forberedelser og stor opmærksomhed er der ikke noget, der kommer bag på pædagogerne
Af Lis Pedersen, sprogvejleder og specialpædagog

S. 74 Arbejde med sprogvurderinger er også arbejde med pædagogisk praksis
Børnene bliver ikke hevet ud af sammenhængen, men bliver testet af deres egne pædagoger
Af Jette F. Pedersen, centerchef

S. 78 Så skal vi lære at læse og skrive!
Vi vil ikke undervise, men lære børnene glæden ved bogstaver og skrevne ord
Af Merete Fog Christiansen, pædagog og leder

S. 82 Sprogscreening af treårige i hjemmet – hvorfor og hvordan
”Bornholmermodellen” har stået distancen siden 1985. Den udføres af talepædagogen i barnets hjem
Af Lene Elleby Pedersen, faglig konsulent, og Kirsten Ebdrup, tale-hørekonsulent

S. 86 Hvor går grænsen?
Når børnenes sprog går over stregen, er det en sag for forældre, pædagoger og børn
Af Jacob Freil, psykolog

S. 93 Gabestokken: Det er ikke det, du siger, men det er måden altså, at du siger det på
Af Gabestoksskribenten

S. 94 Fra nul til fjorten på fem minutter

Yderligere information

Vægt 0.3 kg