Beskrivelse
Denne bog handler om børns sociale læring i daginstitutionen, og hvordan børn lærer, når de deltager i narrativ praksis sammen med voksne. Teoretisk bygger den på sociokulturelle perspektiver, hvor børns sproglige deltagelse og sproglige forhandlinger betragtes som grundlæggende for læring. Forfatteren viser gennem præsentation og analyse af børns narrativer, hvordan børn afhængigt af konteksten forstår, at andre ikke nødvendigvis deler deres opfattelser, og at de derfor må forklare og uddybe disse. Når børn fortæller, lærer de også om kultur, og hvordan omgivelserne forventer, at en hændelse skal præsenteres. Bogen sætter fokus på den vigtige rolle, pædagoger har som vejledende deltagere i børns læreprocesser i daginstitutionen. Hvad lærer børn når de fortæller? er skrevet til pædagoger, pædagogstuderende, psykologer, pædagogiske konsulenter, lærere og lærerstuderende. Bogen fik fagbogsprisen i Norge i 2006 med den begrundelse, at den er et unikt bidrag til at øge forståelsen af børns læring. Den danske udgave har forord af psykolog Ole Løw.