Beskrivelse
Bogen udfolder centrale begreber inden for sundhedspolitik, livskvalitet, ernæring, kropslighed, idræt og pædagogik, leg og læring. Intentionen er at opridse nye tanker og ideer, som kan bevidstgøre læseren om den samfundsmæssige betydning af begrebet sundhed, forudsætningerne for kropslig udfoldelse samt egen forståelse af fysisk sundhed. Der fokuseres bl.a. på følgende emner: * sundhedspolitik, gennemgang af begreberne sundhedsfremme og forebyggelse, begreberne livsglæde og livskvalitet og børn og kost * idræt og pædagogik, idrætten i uddannelsen, autoritetsforhold og didaktiske konsekvenser * bevægelsesglæde, bevægelege, bevægelsesimprovisation og bevægelse, rytme og udvikling * leg og læring med relation til de pædagogiske læreplaner, børns legekultur og gennemgang af læringsrum De enkelte bidrag kan læses i sammenhæng eller separat, idet de hver især udgør et selvstændigt essay. Bogen henvender sig til studerende, pædagoger eller andre med interesse for sundhed, leg, idræt, krop og bevægelse.